W obliczu zagrożenia koronawirusem i decyzji władz państwowych, podyktowanych względami bezpieczeństwa, o ograniczeniu działalności lokali gastronomicznych wyłącznie do obsługi klientów na dowóz lub na wynos, cały sektor musi zadbać o wypracowanie najwyższych standardów sanitarnych dotyczących dostaw posiłków. Oto zestaw dobrych praktyk opracowany przez ekspertów Stava.
Prezentowany poniżej kodeks dobrych praktyk ma na celu zadbanie o bezpieczeństwo wszystkich osób zaangażowanych w proces dostawy jedzenia. Jest wyrazem najwyższej troski o bezpieczeństwo i zdrowie konsumentów oraz pracowników.
Kodeks dobrych praktyk dla dowozów posiłków
1. Ograniczenie przyjmowania banknotów i monet. Promowanie płatności terminalem oraz płatności online.
2. Przekazywanie posiłków klientowi na zewnątrz budynku, aby unikać ryzyka przeniesienia wirusa poprzez przebywanie kurierów z innymi osobami w ciasnych przestrzeniach (windy, klatki schodowe, korytarze).
3. Bezkontaktowy odbiór posiłku z restauracji:
- obsługa restauracji umieszcza posiłek w “strefie buforowej” w innym pomieszczeniu niż pracuje obsługa restauracji lub w bezpiecznej odległości od obsługi – miarę możliwości 4,5 m,
- kurier odbiera posiłek ze “strefy buforowej” po jej opuszczeniu przez obsługę.
4. Bezkontaktowe przekazanie posiłku klientowi:
- klient płaci online lub terminalem płatniczym przy odbiorze,
- kurier zostawia posiłek i zdezynfekowany terminal klientowi, następnie oddala się na bezpieczną odległość,
- klient płaci kartą (jeżeli nie zapłacił wcześniej online) i zabiera posiłek.
5. Kontrola stanu zdrowia kurierów przed każdą zmianą:
- pomiar temperatury kuriera,
- kontrola innych objawów,
- oświadczenie kuriera o braku kontaktów z osobami chorymi,
- dopuszczanie do pracy wyłącznie kurierów bez objawów oraz ryzyk epidemiologicznych.
6. Dezynfekcja pojazdów i całego wyposażenia kuriera przed każdą zmianą oraz poszczególnych elementów przed i po każdym kontakcie z klientem (np. terminal płatniczy).
7. Mycie i/lub dezynfekcja rąk po każdym kontakcie z powierzchniami obcymi (np. klamki, terminale płatnicze).
Stava wdrożyła wszystkie zalecenia zawarte w kodeksie dobrych praktyk w całej sieci oddziałów.
Już na początku zeszłego tygodnia został powołany w centrali firmy specjalny 5-osobowy zespół roboczy, w skład którego weszła Joanna Terelak-Subramanian, doświadczona Konsultantka ds. Bezpieczeństwa Żywności i mikrobiolog. Zespół na bieżąco śledzi zalecenia Głównego Inspektoratu Sanitarnego, Ministerstwa Zdrowia, Światowej Organizacji Zdrowia oraz innych instytucji i na bieżąco wprowadza je w życie w całej sieci oddziałów Stava.
Firma pracuje też nad kolejnymi rozwiązaniami. O ich wdrożeniu będzie informować na bieżąco.

Stava
Jesteśmy pierwszą w Europie franczyzą w branży dowozów posiłków. Oferowane przez nasze oddziały usługi kurierskie pomagają restauracjom rozwijać biznes w oparciu o dowozy, sprowadzając kwestię dostawy posiłku do kilku kliknięć na tablecie.
Więcej informacji na stava.pl oraz franczyza.stava.pl.
Dodatkowych informacji udziela:
Paweł Luty
PR | relacje z mediami | komunikacja
Tel.: +48 533 890 507
E-mail: pawel.luty@stava.pl